Sparebanken Møre 
Større skrift

 
Spørsmål og svarSpørsmål og svar

Spørsmål og svar

Det dukker gjerne opp flere spørsmål ved bruk av nettbanktjenester. For å gjøre informasjonen lett tilgjengelig har vi her listet opp de vanligste spørsmålene med svar. Du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å ta personlig kontakt så hjelper vi deg gjerne.

Jeg får ikke logget på nettbanken. Når jeg trykker på ”Logg på nettbanken” skjer det ingenting, samtidig lager PC’en en ”donk” lyd.
Da må du skru av ”pop-up” blokkeringen på PC’en, alternativt kan du holde inne ”ctrl” knappen mens du trykker på ”Logg på nettbank”.
 
Hva er forskjellen på saldo og disponibel saldo?
Forskjell på saldo og disponibel saldo oppstår når det er penger på vei inn eller penger på vei ut av konto som enda ikke er bokført. Det kan for eksempel være lønn på vei inn eller varekjøpstransaksjoner på vei ut.
 

Er det mulig å få oversikt over kontoer jeg disponerer i nettbanken?
Ja, ta kontakt med Kundeservice på telefon 70 11 33 00 for hjelp, eller send oss en e-post kundeservice@sbm.no. Vi kan legge inn de kontoene du ønsker å ha oversikt over i nettbanken.

 
Hva er øvre grense for hva jeg kan betale pr måned i nettbanken?
Denne er angitt på nettbankavtalen med mindre du har gjort endringer på denne. Standarden er kr 100.000 pr mnd. Ønsker du å endre dette beløpet kan du sende inn en bestilling fra nettbanken. Dette gjøres under ”bestillinger – endre beløpsgrense betalinger”.
 
Hvor finner jeg kontoutskrifter i nettbanken?
Kontoutskriftene finner du ved å velge ”Nettpostkasse” i venstremenyen og deretter velge ”Søk i arkiv”. Her vil du finne ulike dokumenttyper. Du velger ”kontoutskrifter” i nedtrekksfeltet og den ønskede perioden du ønsker å finne kontoutskrifter fra. Merk deg at kontoutskriftene blir produsert en gang per måned, for å få frem kontoutskriften må søket alltid inneholde den 1. dagen i måneden.
 
Hvordan åpne kundemeldinger i nettbanken?
Du får beskjed øverst på din side i nettbanken når du har fått nye kundemeldinger fra banken. Du kan klikke på meldingen for å se alle uleste kundemeldinger som ligger der. Disse leses ved å klikke på konvoluttsymbolet. Alternativt kan du velge Nettpostkasse i venstremenyen.
 
Hvordan bestille nytt personlig passord til nettbanken?
Nytt passord bestilles ved å ta kontakt med oss på telefon 70 11 33 00, eller sende oss en e-post kundeservice@sbm.no.
 
Hvordan betaler jeg en regning?
Velg betaling/overføring i venstremenyen og du vil få opp et girobilde som skal fylles ut. Her legger du inn belastningskonto, mottakers kontonummer, forfallsdato, beløp og kundeidentifikasjon (KID). Du kan velge om du ønsker å få tilsendt kvittering. Standard er ingen kvittering. Til slutt bekrefter du innlagt informasjon og betaling ved å legge inn ny sikkerhetskode.
 
Hvordan vet jeg at regningen er betalt?
Betalingen vil vises i ”Siste bevegelser” dersom den ble betalt direkte eller i forfallsmappen om den skal betales frem i tid.
 
Hva gjør jeg dersom jeg får purring på en regning som jeg har betalt?
Bekreftelse på betalingen finnes på kontoutskriften om det er tilbake i tid, eller du kan finne den igjen under ”Siste bevegelser” under ”Kontoinformasjon” i venstremenyen. Dette kan fremlegges for betalingsmottaker.
 

Hvorfor blir ikke KID-nummeret godtatt?
Hvis KID-nummeret du tastet inn ikke blir godtatt kan det være ugyldig. Ta kontakt med betalingsmottaker for å kontrollere KID- og kontonummer.

 
Hvordan overføre penger til en annen person som også har konto i Sparebanken Møre?
Dette gjør du ved å velge ”Betaling – betale en”. Gjelder det overførsel mellom kontoer som ligger i nettbanken kan du velge ”Overføringer – enkel overføring”.
 
Hvor lang tid tar det før mottaker har pengene?
Mottakere i Norge vil normalt ha pengene neste virkedag, innen Sparebanken Møre vil mottaker ha pengene få minutter etter du har betalt.
 

Hvor lang tid tar det til jeg får tilsendt kvitteringsoblat på en betalt regning?
Du vil motta oblat i løpet av 2-3 dager etter bestilling ved normal postgang.

 
Hvordan får jeg oblat på mitt medlemskort?
Når du betaler en regning kan du velge kvitteringstype i kvitteringsfeltet på giroen (nedtrekksfelt). Hvis du glemmer dette, ta kontakt med kundeservice som kan etterbestille dette til deg.
 
Sikker netthandel – ”Verified by VISA”
Når du skal bruke VISA kortet ditt til å handle på Internett kreves det et passord for at betalingen skal bli godkjent. Dette passordet lager du i nettbanken din ved å gå inn på ”Sikker netthandel” når du er pålogget. Glemmer du passordet ditt eller det blir sperret, er det bare å lage et nytt passord på samme plass.
 
Hva er eFaktura?
Med eFaktura får du regninger ferdig utfylt rett i nettbanken. Det betyr at du ikke får regningen i posten, og at du slipper å taste lange KID- og kontonummer. Det eneste du trenger å gjøre er å klikke godkjenn når du vil betale. Du mottar et varsel på e-post når en ny eFaktura er sendt deg i nettbanken.
 
Hvordan opprette eFaktura?
For å kunne benytte eFaktura er det en forutsetning at du bruker nettbank. Dersom du betaler en regning til en mottaker som tilbyr eFaktura, vil du få en forespørsel om du ønsker eFaktura neste gang du betaler til den mottakeren. Bekreft denne forespørselen, og du får tilsendt eFaktura ved neste fakturering. Du kan også inngå eFakturaavtale med en betalingsmottaker selv om du ikke finner noen forslag til betalingsavtale fra denne mottakeren. Da velger du linken ”Oversikt eFakturatilbydere”, her vil du få oversikt over alle betalingsmottakere som tilbyr eFaktura. Forutsetningen for å kunne inngå en avtale om eFaktura er at du kjenner eFakturareferansen. Hva du må angi her finner du informasjon om ved å klikke på informasjonssymbolet (i) ved feltet for eFakturareferanse.
 
Hvordan finner jeg min eFakturareferanse ID?
eFakturareferanse ID er som regel oppgitt på fakturaen du har fått. Dersom du ikke vet hvilken eFakturareferanse du skal benytte kan du få tips om dette ved å klikke på det lille informasjonssymbolet (i) som du ser rett bak ordet eFakturareferanse i registreringsbildet. Da vil du få opp et nytt bilde som også viser eFakturatilbydere, og som i tillegg viser informasjon om hva du skal benytte som eFakturareferanse. Finner du fortsatt ikke ut hva du skal benytte som eFakturareferanse kan du be om hjelp hos betalingsmottaker.
 

Hvordan betaler jeg et eFakturaforfall?
Du betaler ved å klikke godkjenn, uten å taste lange KID og kontonumre.

 
Hvordan ser jeg at et eFakturaforfall er betalt?
Det vil du se på siste bevegelser på kontoen. Du har også oversikt over faktura grunnlaget under ”kontoinformasjon – eFaktura arkiv”.
 
Hvordan få vanlig faktura i posten igjen?
Dette skjer når du sletter eFakturaavtalen under ”betalinger – betalingsavtaler”. Betalingsmottaker får da en melding om at eFakturaen er slettet og de vil da sende neste faktura i posten.
 
Hvorfor får jeg ikke opprette eFakturaavtale på nytt etter at jeg har slettet den?
  1. Det kan være to grunner til at du ikke får opprette avtalen som du nettopp har slettet:
    Klokken 11:30 på virkedager utføres slettejobb. Hvis identisk eFakturareferanseID benyttes før slettejobben er utført, vil denne meldingen fremkomme.
  2. eFakturareferanseID er registrert på annen person enn kontoeier.

Hvorfor vises eFakturaene i flere nettbanker samtidig?
eFaktura er bankuavhengig. De følger ditt personnummer, og vil derfor vises i alle dine nettbanker.

 
Jeg har avtalegiro, kan jeg opprette eFaktura til samme mottaker?
Ja, dette er mulig hvis betalingsmottaker tilbyr eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro. Behold din aktive AvtaleGiro og opprett eFaktura via menyen i nettbanken. Dine regninger betales da automatisk uten at du trenger å godkjenne betalingen.
 
BankID
Les mer om BankID.