Svindlet eller forsøkt svindlet?
Ung dame sitter på stuegolvet med en PC foran seg og et A4 ark i hånden. Ser på skjermen og funderer.
Dette må du gjøre:
  • Sperr BankID og kort (kan gjøres i nettbank, mobilbank eller kontakte kundeservice)
  • Ring kundeservice på 70 11 30 00
  • Etter klokken 20.00 eller helg: Ring kundeservice og tast 1 for å sperre BankID og kort
  • Slutt å ta telefonen dersom du blir forsøkt svindlet på telefon
  • Ikke gi fra deg personlig informasjon via e-post eller usikre nettsider
  • Ikke trykk på lenker du får på SMS dersom du er usikker på avsender

Husk at du aldri må gi fra deg personlig informasjon som pass, fødselsnummer, passord, koder eller kortinformasjon. Hvis du har mottatt kommunikasjon som du er usikker på om kan være svindelforsøk, er det viktig at du ikke klikker på lenker, vedlegg eller svarer. Er du i tvil, ta kontakt med oss raskest mulig.

2025-mann-PC-410x410.jpg
Forholdsregler i hverdagen

  • Aldri del kontoinformasjon, BankID-koder eller passord med noen, uansett hvem de utgir seg for å være.
  • Banken vil aldri be om koder eller passord via e-post eller telefon. Vær forsiktig med lenker i meldinger.
  • Godkjenn ikke betalinger eller pålogginger du ikke har startet selv eller ikke forstår. Hvis du er usikker, avbryt prosessen.
  • Overfør aldri penger til en såkalt "sikker konto" ved påstander om hacket konto. Banken ber aldri om dette.
  • Del informasjon om svindelmetoder, spesielt med eldre. Spredning av kunnskap er effektivt mot svindel.
  • Sjekk avsenders e-postadresse mot tidligere kommunikasjon med banken. Tvilsomme e-poster bør sjekkes med bankens kundesenter før du klikker på lenker.
  • Aktiver totrinnsbekreftelse, bytt passord jevnlig og bruk unike passord for forskjellige kontoer.
  • Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, er det trolig det.
Nyttig informasjon

Les mer om hvordan du kan beskytte deg mot svindel.

Kontakt oss