
Sparebanken Møre beholder sin posisjon som den banken kundene vurderer som mest bærekraftig, både i privat- og bedriftsmarkedet.
Drøyt 5300 bankkunder over hele landet har delt sine vurderinger av bankenes bærekraftsarbeid, og resultatene viser store forskjeller mellom bankene. Blant de målte bankene er det Sparebanken Møre som får de beste tilbakemeldingene. Dette melder EPSI Norge i sin pressemelding 23. september.
Banken har over tid klart å bygge en sterk rolle innen bærekraft ved å være tydelig, konkret og dyktig til å bidra i kundenes praktiske arbeid med bærekraft.

Bærekraftsindeks EPSI
EPSI Rating Norge er en leverandør av kundetilfredshetsanalyser, og er av mange ansett som en ekstern revisor av kundemassen. EPSI samler inn, analyserer og formidler informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av produkter og tjenester. Nylig ble Bankstudien 2025 presentert. Kundetilfredshet i bankbransjen
Bærekraftsindeksen, som baserer seg på kundenes vurderinger, viser at norske bankkunder i snitt ikke oppfatter bankene som spesielt bærekraftige. Et resultat på drøyt 60 i snitt for bransjen er svakt. Variasjonen er imidlertid stor, og analysen tilsier at bærekraft har en tydelig innvirkning på kundetilfredsheten. Sparebanken Møre fikk et resultat på 73,5 på personmarked og 77,7 for næringsliv.
Motiverer til videre arbeid
Resultatene i bærekraftsindeksen baserer seg på spørsmål om sosialt, økonomisk og miljømessig samfunnsansvar, samt engasjement for en bærekraftig utvikling.
- Vi er utrolig stolte over å få kundenes annerkjennelse for dette arbeidet - for femte år på rad. Ekstra motiverende er det å få det i år når vi opplever et skifte i fokus, til dels som følge av dereguleringer på området. Da er det ekstra kjekt når kundene gi uttrykk for at dette faktisk betyr noe, forteller Cecilie Myrstad, leder avdeling Bærekraft Sparebanken Møre.
Cecilie trekker frem at å få denne annerkjennelsen er en solid lagseier, og betyr mye for ansatte i Sparebanken Møre som hver dag jobber for at vi skal utgjøre en forskjell.
- Ikke minst motiverer dette til å jobbe på videre. Vi har som mål at vi skal være en drivkraft i arbeidet og bistå kundene og Nordvestlandet i den omstillingen vi må gjennom, sier Cecilie.

En naturlig del av hverdagen
Analysen viser at kunder med egen rådgiver, både i privat- og bedriftsmarkedet, vurderer bankene som mer bærekraftige enn de uten. I Sparebanken Møre har en stor andel av kundene egne rådgivere.
- Vi har jobbet systematisk med bærekraft i mange år, og har helt siden starten vært opptatt av konkrete tiltak for å bistå kundene våre, samtidig som vi også jobber med egen drift. Vi har hele veien hatt en praktisk tilnærming til arbeidet, og hatt fokus på ulike kompetansebyggende tiltak og relevante verktøy for kundene og for de ansatte.
Gjennom flere år har bærekraft blitt en stadig mer integrert del av arbeidshverdagen til svært mange av bankens ansatte, både gjennom en tverrfaglig bærekraftkomite, og som en naturlig del av arbeidet med risikovurderinger, scenarioarbeid, produktutvikling, leverandøroppføling, samarbeid med lag, organisasjoner og sponsorater osv.

Fortsetter arbeidet for kundene og regionen
Sparebanken Møre har over 180 års historie som bank, og vi har bærekraftstankegangen i ryggmargen. Banken har i alle år levd side om side med næringslivet og folkene i regionen, og det skal vi fortsette med.
Som bank lever vi av å ta risiko og vi må forstå den risikoen kundene er eksponert for. Risikoer som følge av klimaendringer og sosiale rettigheter er tilstede, og vi ser at flere forstår at de må gjøre tiltak for å være robuste og takle disse utfordringene. For næringslivet byr dette også på forretningsmuligheter og gir strategisk verdi. På den andre side opplever vi også at noen velger å trykke på pauseknappen, og avventer handling inntil de får direkte krav. Dette gjør at vi nok vil se et tydeligere skille fremover blant bedrifter der noen velger å jobbe strategisk med bærekraft og noen velger det vekk.
- Med økt kunnskap og fokus på bærekraft hos flere privatpersoner og næringslivet fordrer det at vi må fortsette å løfte oss. Vi skal ha kunnskapen slik at vi kan være gode sparringspartnere for kundene og samarbeidspartnere, og vi må ha gode løsninger og tjenester. – slik at det setter i gang både tanker og aktivitet hos de. Vi må sikre at det vi gjør bidrar til at regionen kan utvikle seg på en ansvarlig måte – både i dag og i fremtiden, avslutter Cecilie.
Noe av det Sparebanken Møre har gjort det siste året
I 2024 lanserte vi Grønn Arena Møre – et kompetanseprogram for energieffektivisering i næringsbygg der vi samarbeider med Energiråd. I 2025 har vi utvidet programmet til å dekke en enda større andel av Møre og Romsdal.
Gjennomført kursserien «kompetansetrappa» for næringslivskunder i samarbeid med Global Compact med fokus på analyse, forretningsmodell, rapportering og kommunikasjon
Lansert flere nye produkter for personkundemarkedet knyttet til tiltak for energieffektivisering – alt fra total rehabilitering til mindre tiltak som f. eks varmepumpe og skifte av dører og vindu
Bankens hovedkontor skal rehabiliteres, og der er målbildet å oppnå Breeam excellent, som innebærer å imøtekomme en rekke bærekraftstiltak
Oppdatert og videreutviklet bærekraftsportalen for næringslivskunder, lag og organisasjoner
Laget en egen nettside – bærekraft i hverdagen – som skal bidra til å gjøre det enklere å forstå hva som ligger i begrepet for folk flest
Konferansen «Bærekraftige bedrifter – fra ord til handling» med fokus på bærekraft i styre og ledelse og rapportering som styringsverktøy
Betydelig støtte til kvinne og jentefotball i fylket gjennom Drømmelandet
Flere fine samarbeid med fokus på inkludering og mindre utenforskap – noen videreføres og noen er nye. F eks Medvind, Dalen Oen Academy Møre, Fabelaktig Fredag osv.