Slik aktiverer du BankID-appen

BankID-app er en digital kodebrikke som kan brukes i stedet for den fysiske kodebrikken når du skal logge inn eller signere med BankID. Appen brukes sammen med ditt personlige BankID-passord. 

BankID med app er ekstra trygt fordi telefonen er beskyttet med en kode, og du alltid mottar varsel på mobilen som du må godkjenne. I tillegg er det enda enklere fordi du som regel alltid har mobiltelefonen med deg, mens kodebrikken ofte ligger igjen hjemme.

Husk at kodebrikken ikke skal kastes etter at du har aktivert appen. Den skal fortsatt ligge på en trygg plass hjemme – du kan få bruk for den.

    Ofte stilte spørsmål

    Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID

    Apper er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

    BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

    Du finner BankID-appen i Appstore eller Google Play. Deretter aktiverer du appen ved å identifisere deg med din eksisterende BankID eller BankID på mobil.

    Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi dette til andre.

    Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.


    Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundeservice.

    Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra banken din. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Men det jobbes med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden aldri mer trenger kodebrikken.

    Du kan bruke vår selvbetjente løsning for å få tilsendt nytt passord. Trykk på Glemt passord i påloggingsbildet og følg nærmere anvisninger på skjermen.

    Vi hjelper deg gjerne!

    Om du lurer på noe må du gjerne ta kontakt med Kundeservice. De kan du nå på telefon 70113000 eller via chat i nettbanken. Kundeservice er åpent mandag-fredag 08.00-20.00.