Hopp til innhold
Logg inn
Hvor ønsker du å logge inn?
BankID-app

BankID-app

Lei av å alltid måtte lete etter kodebrikken selv om du legger den på en lur plass slik du enkelt skal finne den neste gang du trenger den?
Nå kan du laste ned BankID-appen som et tillegg til den fysiske kodebrikken. Da har du alltid med deg kodebrikken i lomma.

BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord. BankID-appen er tryggere enn fysisk kodebrikke, fordi du kan beskytte mobilen din med en kode bare du kjenner til. 

Vær obs på at du foreløpig ikke kan kaste den fysiske kodebrikken. Det jobbes med å forenkle BankID slik at en i fremtiden ikke trenger kodebrikke, men enn så lenge må du legge den på en lur plass etter å ha aktivert appen. 


01 - Last ned og bli kjent med appen _2_.png

1. Last ned og bli kjent med appen. 
Du kan laste ned appen for både iPhone og Android. Du må ha iOS 11/Android 6 eller nyere. 

02 - Din digitale kodebrikke _1_.png

2. Din digitale kodebrikke. 
App som kodebrikke er like trygt som fysisk kodebrikke, men mye enklere. 

03 - Sjekk om din bank er klar.png

3. Start aktivering.
Klikk på "Logg inn med BankID" for å starte aktivering av appen. Har du ikke BankID-avtale, må du bestille dette i nettbanken først.

04 - Aktiver appen med BankID.png

4. Aktiver appen med BankID.
Du velger selv om du vil aktivere appen med BankID eller BankID på mobil.

05 - Appen fungerer best med varslinger.png

5. Appen fungerer best med varslinger.
Tillater du varslinger får du en snarvei
inn i appen hver gang du bruker BankID


06 - Klar til bruk.png

6. Klar til bruk. 
Appen er aktivert og klar til bruk.




01 - Velg logg inn med BankID.png

1. Velg logg inn med BankID
Appen er en digital kodebrikke du bruker 
for innlogging med BankID, og er ikke det
samme som BankID på mobil.

02 - Fyll inn fødselsnummer.png

2. Fyll inn fødselsnummer
Identifiser deg med fødselsnummeret ditt. 


03 - Velg metode.png

3. Velg metode
Første gang etter aktivering, må du velge 
appen som metode. Du kan alltid endre 
dette senere under valget Velg annen 
BankID. 

04 - BankID-app dukker opp.png

4. BankID-app dukker opp
En skjerm med BankID-app vises, og venter på
at du skal godkjenne i appen. 


05 - Klikk på varslingen.png

5. Klikk på varslingen
Klikk på varslingen som dukker opp på telefonen 
for å åpne appen. 

06 - Godkjenn identifiseringen.png

6. Godkjenn identifiseringen
Godkjenn forespørselen i appen. Om du ikke har slått på varslinger må du selv åpne appen
for å godkjenne.

07 - Gå tilbake for å fullføre.png

7. Gå tilbake for å fullføre
Gå tilbake til nettstedet eller appen du kom fra for å fullføre identifiseringen. 

08 - Fyll inn personlig passord.png

8. Fyll inn personlig passord
Avslutt med å fylle inn ditt personlige passord. 

Ofte stilte spørsmål

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID

BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. 

Apper er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Du finner BankID-appen i Appstore eller Google Play. Deretter aktiverer du appen ved å identifisere deg med din eksisterende BankID eller BankID på mobil. 

Foreløpig er det kun personer med BankID fra Sparebanken Møre og enkelte andre banker som kan bruke BankID-appen.


Hvis du får denne meldingen: «Du kan dessverre ikke aktivere appen. Din BankID er utstedt fra en bank som ikke støtter app som kodebrikke.», så betyr det at din BankID er utstedt av en annen bank enn Sparebanken Møre og at denne ikke er klar for aktivering av BankID App. 

Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi dette til andre.

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.   

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.


Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundeservice.

Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra banken din. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Men det jobbes med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden aldri mer trenger kodebrikken.

Du kan bruke vår selvbetjente løsning for å få tilsendt nytt passord. Trykk på Glemt passord i påloggingsbildet og følg nærmere anvisninger på skjermen.

Vi hjelper deg gjerne!

Om du lurer på noe må du gjerne ta kontakt med Kundeservice. De kan du nå på telefon 70113000 eller via chat i nettbanken. Kundeservice er åpent mandag-fredag 08.00-20.00.
...