Har du økonomiske bekymringer?
En dedikert avdeling

Nå merker alle den høye prisveksten og de økte rentene. For noen er det ekstra tøft.

Grep er en helt egen avdeling i Sparebanken Møre. Her møter du rådgivere med den kunnskapen og erfaringen du trenger for å få tilbake kontrollen på økonomien. Det har ingenting å si hvilken bank du vanligvis bruker, eller hvor i landet du bor. 

1. Egne kontoer for regninger og sparing 

  • Sett opp et budsjett, slik at du får full oversikt over alle inntektene og utgiftene dine. I nett- og mobilbanken finner du kontoutskrifter som viser alle transaksjoner. 
  • Her får du også oversikt over hvor du drar kortet ditt – kanskje det er rom for å stramme inn og kutte i det daglige forbruket ditt?
  • Opprett en egen konto for faste utgifter og buffer hvis du ikke allerede har det. På den måten skiller du mellom forbruk, regninger og sparing. Med en egen regningskonto får du bedre kontroll på de faste utgiftene.
  • Snakk om økonomien med de rundt deg. Med eventuell partner, venner og familie. Vær åpen om at økonomien er utfordrende. Vi lover at det gjør hverdagen enklere.


2. Justering av forbruket 

  • Det er ofte de mange og små lommetyvene, som kan utgjøre en stor forskjell over tid. For eksempel en kaffe “to go”, flaskevann, lunsj ute og take-away. Test Økonomilappens sløsekalkulator og se hvor mye du kan kutte.
  • Ved å planlegge innkjøpene dine kan du klare deg med å handle én gang i uka. Gå over til ukeshandling og bruk handleliste.
  • Det har sjeldent vært enklere å kjøpe og selge brukt. Selg det du ikke buker av klær, møbler og utstyr. Da får du mer penger i lommeboken.

  

SBM-Grep-privat-økonomi-redusere-kostnader.jpg


Pass på at du ikke bruker mer penger enn du klarer å betale tilbake.




  

3. Ikke bruk penger du ikke har 

  • Bruker du kredittkort? Pass på at du ikke bruker mer enn du klarer å betale tilbake. Da sparer du renter og gebyr.
  • Ikke kjøp nå og betal senere. Det kan være fristende, men det lønner seg sjeldent.
  • Har du smålån og kredittkortgjeld flere steder? Sjekk mulighetene du har til å samle disse i ett lån. Det gir både bedre oversikt og færre gebyr.
  


Nyttige tips:

Et budsjett gir deg god oversikt og forutsigbarhet. Last ned budsjettmal her så kan du enkelt få oversikt over hva pengene dine går til hver måned.

Sjekk gjerne SIFOs referansebudsjett så har du sammenligningsgrunnlag for hva økonomien din bør ligge på.


Øyvind1920x1080.jpg

Dette kan vi gjøre sammen 
Sliter du med å løse de økonomiske flokene selv? Ta kontakt med oss så tidlig som mulig, så finner vi ut hva som skal til for å få orden på økonomien din igjen.

   

Banken kan hjelpe deg å:

  • Få oversikt
  • Sjekke om det er avtaler, medlemskap og lignende som kan avsluttes eller reforhandles
  • Vurdere om det mulig å få til avdragsfrihet, betalingsutsettelser eller gjøre endringer på lånet
  • Finne ut om det er mulighet for refinansiering
  • Aktivere frivillig kredittsperre

1. Første grep 

Finn ut hvor stor gjeld du har og få oversikt over eventuelle inkassokrav. Desto mer du vet, desto lettere er det å ta grep.  Snakk med dine nærmeste om situasjonen du er i. Du har kanskje allerede kjent på hvilken påkjenning det er å holde det for deg selv?

Mange med gjeldsproblem har tatt opp lån på impuls. Hos et kredittopplysningsbyrå kan du registrere en frivillig kredittsperre, slik at du ikke kan ta opp usikrede lån. De vanligste selskapene er Tietoevry, Experian, Bisnode/Dun & Bradstreet og Creditsafe.

  

2. Kontakt NAV for økonomisk rådgivning 

Det er ikke et nederlag, men en begynnelse på veien ut av den økonomisk utfordrende situasjonen din. NAV tilbyr gratis økonomisk rådgivning tilpasset dine behov.

De kan hjelpe deg med å få oversikt over den økonomiske situasjonen din, og sette opp et realistisk budsjett. For veiledning over telefon, ring NAV på 55 55 33 39.

De kan også hjelpe deg å gjøre avtaler med de du har gjeld hos, og skrive søknad om å utsette betalinger.

Bruk det offentlige tilbudet om gjeldsrådgiving – det er gratis. Flere melder om blandede erfaringer ved bruk av private gjeldsrådgivere.

Her kan du lese mer om økonomisk rådgivning på nav.no

Her kan du lese mer om økonomi- og gjeldsrådgivning på finansnorge.no.  

  

3. Se etter muligheter til å spare, eller øke inntekten din 

For å sjekke om du har et normalt forbruk kan du bruke et referansebudsjett. Da blir sammenligningen enklere og mer realistisk. Det gjør også at du kan se om du har et sparepotensial eller ting i forbruket som kan kuttes.

Sjekk om du har mulighet til å øke inntektene dine ved å forhandle lønn eller skaffe deg en ekstrajobb. Kanskje har du noe du kan selge også, - bil, teknologi eller andre verdigjenstander?

Her finner du SIFOs referansebudsjett.

Her finner du en budsjettmal fra Sparebanken Møre.

Når du tar kontakt med Grep kan du være trygg på at all informasjon behandles av en nøytral rådgiver med taushetsplikt. Opplysningene dine er trygge hos oss. 

Da er det fort gjort å ty til refinansieringer med skyhøye renter. Eier du bolig og er bekymret for egen økonomi? Ta kontakt med oss. Inkassogjeld, betalingsanmerkninger og lønnstrekk er ikke et hinder. Grep kan hjelpe deg med alt fra offentlig gjeld, til ubetalte regninger og kredittkortgjeld.

1. Førstegangsmøte
Når du tar kontakt med Grep kan du være trygg på at all informasjon behandles av en nøytral rådgiver med taushetsplikt. Samarbeidet innledes med et fysisk møte hvor du og en eventuell partner får fortelle om den økonomiske situasjonen din/deres. Deretter kartlegges økonomien.

2. Kontroll av opplysninger
Etter møtet vil din nye rådgiver i Grep sjekke opplysningene og utforske mulighetene for refinansiering av gjelden din. Kanskje vi må få på plass en verdivurdering av boligen for å komme i mål med en plan?

3. Prat om felles økonomi
Er dere to? Da er det på tide med et lite styremøte om felles økonomi. Marthe og Kenneth ber alle sette seg ned hjemme og gå gjennom kostnadene sammen. Hva kan hver part bidra med?

4. Handlingsplan
Nå har alle parter bedre oversikt og det er på tide å legge en plan. I et felles møte ser vi på kontostrukturer og diskuterer ulike løsninger. Resultatet er en handlingsplan som må signeres før vi kan gå videre. Dersom dere er et par, må begge være til stede i møtet og signere. 

5. Den nye hverdagen
Nå begynner hverdagen med ny struktur og bedre kontroll. Rådgiveren din i Grep vil følge opp kvartalsvis eller oftere ved behov. I tillegg vil det tas ny kredittsjekk ved jevne mellomrom.

Dukker det opp noe mellom de avtalte møtene?
Da er det bare å ta kontakt. Du vil få en fast rådgiver som kjenner situasjonen din, og som alltid vil være tilgjengelig for deg. 

Kenneth Bøe
Kenneth Bøe
Seniorrådgiver
Tlf: 48246005 Kenneth.Boe@sbm.no
Marthe Eriksen
Marthe Eriksen
Finansiell rådgiver
Tlf: 45606077 marthe.eriksen@sbm.no
test
Vi er veldig takknemlig

"Vi er veldig takknemlig for måten vi ble mottatt på, og ikke minst hvordan saken ble løst på. Dere tok imot oss på en måte hvor vi ikke ble sett ned på, men hele tiden fokuserte på løsninger."

test
Vi fikk hjelp i avd. Grep

"Vi er veldig godt fornøyde med kundeforholdet vi har i Sparebanken Møre, - spesielt måten vi har blitt møtt i prosessen med refinansiering hos avdeling GREP. I tiden før vi fikk hjelp hos GREP hadde vi en kaotisk privatøkonomi som har preget en stor del av hverdagen vår over lang tid." 

test
Vi ble respektfullt mottatt

"For oss har det vært skamfullt å være i den økonomiske situasjonen vi har vært i. Vi grudde oss til første møte. Det viste seg at vi ikke trengte. Vi ble tatt imot av rådgiver på en fin og respektfull måte, uten noen form for fordommer." 

test
Tusen takk for god støtte

"Da vi fikk økonomiske problemer tok vi kontant med banken og fikk raskt dialog med avdeling GREP. Det var et veldig godt møte og de var imøtekommende og lytta til utfordringene vi stod i. Tusen takk for god støtte og veiledning. Hadde det ikke vært for GREP hadde vi aldri fått den hjelpen vi trengte."

test
Vi har fått oversikt og kontroll

"Da vi tok kontakt med vår rådgiver i banken var vi ganske fortvilte, og ikke veldig optimistiske med tanke på å finne en løsning. Måten vi ble møtt på av rådgiver ble et stort lyspunkt for oss, og vi føler at banken hele veien har hatt et klart mål om å hjelpe oss med å rydde opp i økonomien vår."

Nyttige artikler om personlig økonomi