Ikon med grønn blomst i vekst
Visjon og mål

Reiselivsnæringen har et ansvar for å bevare naturen vi har i dag, slik at framtidige generasjoner også kan nyte av det Nordvestlandet har å by på. Gjennom å styrke sosiale verdier, dyrke stoltheten i lokalsamfunnene, skape nye arbeidsplasser og ivareta natur- og kulturarven, legges grunnlaget for bærekraftig verdiskaping og økt lønnsomhet. Dette forutsetter et bevisst fokus og engasjement fra reiselivsaktørene, slik at riktige tiltak og løsninger blir iverksatt.


Regjeringens veikart for reiselivsnæringen:

  • Øke konkurranseevne og verdiskapning innenfor bærekraftige rammer.
  • Redusere klima- og miljøavtrykk.
  • Ta hensyn til naturens tålegrenser.
  • Bidra til attraktive og bærekraftige lokalsamfunn og reisemål over hele landet.
Ikon med grønn blomst i vekst
Sertifiseringsordninger

Ved å bli sertifisert innenfor en eller flere ordninger kan din virksomhet signalisere til kunder og andre interessenter at dere tar bærekraft på alvor. 

For å bli sertifisert må man oppfylle ulike objektive kriterier, som deretter kan brukes i kommunikasjons-, og strategiarbeid.  De ulike ordningene er dessuten fine rettesnorer for bærekraftarbeid i bedrifter og kan fungere som en kilde til informasjon og inspirasjon. 


Bærekraftig reisemål er et styringssystem for reisemål som vil jobbe langsiktig med bærekraft. Merket er både en sertifisering og et verktøy for strategiarbeid. Innovasjon Norge tilbyr også delfinansiering for deg som er i prosessen med førstegangskvalifisering. Les mer.

Svanemerket er en kjent sertifiseringsordning innen flere bransjer, og stiller krav til sirkulær økonomi i virksomheter som ønsker å bli sertifiserte. Les mer. 

Miljøfyrtårn er en sertifiseringsordning for alle typer bedrifter, uavhengig av størrelse, med tilpassede bransjekriterier. Les mer.

ISO 14001 er en internasjonal standardisert miljøsertifisering med retningslinjer for hvordan virksomhet kan jobbe med å redusere sitt miljøavtrykk. Les mer.

Ikon av grønt hus
Hva kan din bedrift gjøre?

Åtte tiltak som beskriver hva selskapene selv må gjøre for at bransjen skal bevege seg i en grønnere retning:

  • Sette klima og miljø på agendaen. Virksomheten bør utarbeide strategier og tiltak som vil sikre dem mot fremtidige utfordringer og endringene i klimaet. 
  • Iverksette kompetansehevende tiltak for ansatte tilknyttet bærekraft.
  • Miljøsertifisere egen bedrift. Dette inkluderer å kartlegge eget CO2-avtrykk og mulighetene for energieffektivisering.
  • Sikre at utviklingen av reiselivsprodukter og attraksjoner har liten slitasje på lokalsamfunnet og naturen. 
  • Samarbeide med andre reiselivsaktører for å øke presset på myndighetene, og få dem til å tilrettelegge for infrastruktur og andre tiltak som sikrer natur- og kulturverdiene i regionen.
  • Hjelpe bransjen til å utvikle tilbud og attraksjoner som sprer turisttrafikken geografisk og ut fra sesonger. 
  • Frem etterspørsel av: Transportmidler med lave klimagassutslipp. Produkter som oppfyller krav innen miljøsertifisering. Overnatting- og spisesteder med høy kvalitet på bygninger med lavt energiforbruk.
  • Ansvarsfull avfallshåndtering. Med fokus på ombruk, gjenvinning og redusere matsvinn.
Ikon av grønn runding med et lysere grønt hake på.
Hva har andre gjort?

Hotell & Restaurant:

  • Benytte lokale produsenter for innredning av restaurant, lobby og andre rom. 
  • Tilby kortreist mat fra lokale matprodusenter. Bidrar til å styrke lokale aktører og for å sikre seg god kvalitet. 
  • Implementert mindre tallerkener ved matbuffé for å bidra til mindre matsvinn. 

Destinasjoner:

  • Utvidet sesongen ved å tilby tjenester som har gjort at man kan ta imot besøkende gjennom større deler av året. 
  • Som vinterdestinasjon - kan du se på mulighetene for sommeraktiviteter som sykkel, terrengsykling, klatring eller liknende. Dette vil trekker besøkende også på denne årstiden som kan gi muligheter til å bli en helårsdestinasjon.
  • Tilby god informasjon ut til besøkende som minner dem på å være en ansvarlig gjest. 

10 prinsipper for et bærekraftig reiseliv

 Med utgangspunkt i prinsippene fra FNs reiselivsorganisasjon UNWTO, har Innovasjon Norge utformet ti prinsipper for et bærekraftig reiseliv:

  1. Respektere, videreutvikle og fremheve lokalsamfunnets kulturelle rikdom.
  2. Bevare og videreutvikle landskapskvalitet.
  3. Bevare og minimere ødeleggelse av naturområder og mangfold.
  4. Minimere forurensning, avfall og forbruk av knappe- og ikke-fornybare ressurser.
  5. Bevare og styrke livskvalitet og sosiale verdier i lokalsamfunnet.
  6. Engasjere og gi kraft til lokalsamfunnet.
  7. Styrke jobbkvaliteten for reiselivsansatte.
  8. Sørge for gjestetilfredshet, trygghet og opplevelseskvalitet for alle besøkende.
  9. Sikre økonomisk levedyktighet og konkurransedyktighet for reisemål i et langsiktig perspektiv, gjennom maksimering av reiselivets verdiskapning i lokalsamfunnet.
  10. Sikre økonomisk levedyktighet og konkurransedyktigheten til reiselivsbedrifter i et langsiktig perspektiv.
Ikon av en lyseblå ring med en grønn sjekkhake inni
Lover og reguleringer

Nylige Stortingsvedtak av relevans for reisenæringen:

  • Vedtak 662: Iverksette tiltak for å få passasjertransporten på hurtigbåt utslippsfri, basert på hydrogen- eller el-batteriteknologi.
  • Vedtak 671: regjeringen skal legge frem sektorvise ambisjoner for kutt i klimagassutslippene i ikke-kvotepliktige sektorer
  • Vedtak 672: krav om nullutslipp fra turistskip- og ferger i verdensarvfjordene så snart det er teknisk gjennomførbart, senest innen 2026
  • Vedtak 673: arbeide for internasjonal standard og etablere strategi for landstrøm og ladestrøm i de største havner og cruisehavnene i Norge innen 2025

Hentet fra: stortinget.no

Ikon av en lyseblå ring med en grønn sjekkhake inni
Mål om et regenerativt reiseliv

Hva menes egentlig med bærekraftig utvikling i norsk reiseliv? 

Et bærekraftig reiseliv arbeider for at turisme skal ha lav påvirkning på natur, miljø og kultur. Det forutsetter et samspill mellom lokalsamfunn og reiselivsaktører for å sikre positiv innvirkning og utvikling. UNWTO definerer bærekraftig reiseliv ut i fra tre hovedkonsepter. Disse er:

  • Bevaring av natur, kultur og miljø
  • Styrking av sosiale verdier
  • Økonomisk levedyktighet

Hva menes med regenerativt reiseliv?

Regenerativt reiseliv handler om å gjøre stedet du besøker bedre enn det var da du kom dit. Det handler om å knytte sammen opplevelse og verdier. Målet er å legge til rette for å skape bedre forhold for lokalbefolkning, besøkende, natur og dyreliv.

Relevante bærekraftsmål for bransjen

Visit Norway har definert fire bærekraftsmål som er spesielt relevante for reiselivsbransjen.

Se også alle bærekraftmålenes relevans til turismenæringen her.

Prøv vår bærekraftguide

Denne guiden er laget for å hjelpe bedrifter å komme i gang med bærekraftarbeidet. Den kan for eksempel brukes som grunnlag for diskusjon under styremøtet, på et personalmøte, eller du kan fylle den ut på egen hånd. Hele eller deler av verktøyet kan brukes. 

UNWTO-prinsippene

Verdens turismeorganisasjon, UNWTO, har utarbeidet prinsipper for bærekraftig turisme. Disse fungerer som en veileder for en ansvarlig, bærekraftig og universelt tilgjengelig turistnæring, i tråd med FNs bærekraftsmål. Ved å aktivt benytte seg av disse prinsippene i valg av både strategi og retning for selskapet vil man i større grad forsikre seg om at driften er i tråd med FNs mål for 2030. UNWTO oppfordrer til implementering av etiske normer som maksimerer turisters sosioøkonomiske bidrag samtidig som man minimerer den negative effekten på natur og miljø.

Kontakt oss
Åpningstid mandag til fredag kl. 08.00 til 20.00