Det verdensomspennen-de virusutbruddet i 2020 med-førte mange ringvirkninger for både privatpersoner, næringslivsaktører, nasjoner og verdenssamfunn. Ved starten av 2022 ble de siste covidrestriksjonene opphevet og samfunnet forberedte seg på en mer normal hverdag. I stedet skjedde det utenkelige. Russland -invaderte Ukraina og krig i Europa var et faktum.

Konsekvensene for det ukrainske folket er ubeskrive-lige, og vi har blitt påmint hvor viktig det er med sam-arbeid og samhold. Ikke minst internasjonalt, men også i vårt eget lokalmiljø der vi har tatt godt imot og inkludert krigens ofre i samfunnet. Sammen er vi -sterkere.

Krigen har også fått ringvirkninger for store deler av verden. Varemangel, energikrise og prisstigning har preget hele Europa. Det siste året har det vært en markant nedgang i norske husholdningers økonomi – en nedgang som er større enn under pandemien. Nesten alle husholdninger har fått merke at levekostnadene har økt gjennom 2022. På tross av dette opplever vi at både privatpersoner og næringsliv har vilje og evne til å tilpasse seg nye forutsetninger.

Engasjert, nær og handlekraftig

Sparebankmodellen er 200 år gammel og er basert på troen om at fellesskapet står sterkere enn enkelt-personer. Vi har et skjebnefellesskap med alle som bor og driver næringsvirksomhet her, og vårt langsiktige mål er å styrke framtidig verdiskaping i regionen.

Samfunnsengasjementet vårt har vel aldri vært viktigere enn det er akkurat nå. En sentral del av bankens samfunnsoppdrag er å være finansieringskilde for privat-personer og næringsliv.

«Samfunnsutviklingen er helt avhengig av et velfungerende næringsliv som evner å tenke nytt og tilpasse seg, og som skaper arbeidsplasser i både bygd og by.»

Næringsteft er et av våre bidrag for å stimulere til nærings---utvikling i regionen. Det er et akseleratorprogram for gründere med nyskapende idéer, og arrangeres nå for 6. gang. Gjennom en rekke samlinger får deltagerne en unik kompetansereise innen alt fra kunde-forståelse til bærekraftige -forretningsmodeller, juss, pitch, merkevare med mer. Årets vinner av Næringsteft mottar 1 million kroner, og blir kåret -under vårt investorseminar Børs og Bacalao i mars.

Gjennom arbeidet vårt med tildeling av midler til allmennyttige formål, blir samfunnsansvaret vårt aktualisert. Tall fra Sparebankforeningen viser at landets sparebanker og sparebankstiftelser delte ut hele 2,3 milliarder kroner til samfunnsnyttige formål i 2020. Dette gjør sparebanknæringen til en av Norges største private bidragsytere innen idrett, kul-tur og frivillig-het. De siste 10 årene har Sparebanken Møre bidratt med godt over 1 milliard kroner til små og store tiltak som har bidratt til å bevare og bygge Nordvestlandet.

En viktig del av samfunnsansvaret vårt er å bidra til akti-viteter og initiativ som kommer barn og unge til gode. Av enkelttildelinger i 2022 er vi spesielt glade og -stolte for å ha bidratt til å realisere byggingen av Varde-senteret ved sykehuset i Ålesund. Med senteret får fylket vårt et fullverdig krefttilbud.

Vi ønsker heller ikke et samfunn hvor noen unge er utenfor og noen innenfor. Derfor er det veldig hyggelig å kunne bidra til at Dale Oen Academy blir -etablert i Ålesund. Dette er et alternativt skoleår for ungdom mellom 15 og 20 år, som har falt utenfor skolen, -ønsker et modningssår før videregående, eller som forbered-else til arbeidslivet. På akademiet handler det om real-forskning, teknologi og friluftsliv. Mellom 80 og 90 prosent av elevene fullfører Dale Oen Academy. 95 prosent av disse går til videregåend eopplæring i -skole, som lærlinger eller ut i jobber.

Sunn bankdrift, dyk-tige medarbeidere – og ikke minst det faktum at man-ge har valgt Sparebanken Møre som sin bankforbin-delse har gjort dette mulig. Uten -kunder hadde vi ikke skapt resultater, og uten resul-tater -hadde vi ikke hatt overskudd å dele ut.

En tillitserklæring

Banken har hatt god vekst og positiv utvikling gjen-nom 2022. Mange nye kunder har vist oss tillit og utlånsveksten ble på 8,8 prosent. For personmarkedet 6,9 prosent og 12,7 prosent for næringslivs-markedet. Dette vitner om et godt aktivitetsnivå i regionen. -Samtidig vitner få konkurser og lave misligholdstall om et tilpasningsdyktig næringsliv med sterke bedrifts-kulturer, omstil-lingsdyktige ansatte og fremtidsrettede bedriftslede-re.

Jeg tar dette som en bekreftelse på at vi har en- -robust kundeportefølje og en sterk drivkraft for å skape -verdier. Ikke minst bekrefter det styrken i bankens forretningsmodell som bygger på nærhet og lokalkunnskap, tett oppfølging og høy kompetanse.

For oss i Sparebanken Møre har det alltid vært -viktig å være gode sparringspartnere for kundene våre. Å kunne være diskusjonspartner for alt fra gründere, -enkeltpersonforetak og hjørnesteinsbedrifter. Hver dag er vi i kontakt med et bredt spekter av virksom-heter, noe som gir oss en unik bransjekompetanse som igjen kommer næringslivet til gode.

Med etablering av Næringsbasen i 2021, samlet vi en gjeng dyktige rådgivere med ulik spisskompetanse for å bistå små og mellomstore bedriftskunder med alt fra etablering til finansiering og forsikring. Dette har kundene våre satt stor pris på. I 2022 ble det etablert 1 276 nye AS i Møre og Romsdal. Hele 26 prosent av disse valgte Sparebanken Møre som sin bank.

Digitalisering og god rådgivning

Konkurransen om bankkundene er tøffere enn noen gang, men konkurranse er bra. Vi må levere varene og tilføre verdi for å være kundenes første-valg. De siste -årene har det vært det man kan kalle et generasjons-skifte i banken. I 2022 fikk vi 50 nye medarbeidere og i -løpet av de siste tre årene er tallet over 100. Vi kan trygt si at vi har investert i ressurser, og det gleder meg at vi stadig tiltrekker oss skarpe hoder som kan bidra i arbeidet med å ska-pe gode opplevelser for kundene våre.

For å være en attraktiv arbeidsgiver, både for eksisterende og fremtidige medarbeidere, legger vi til -rette for at hver enkelt medarbeider blir involvert, respektert og får mulighet til å påvirke og utvikle seg. Vi -opplever et sterkt kollegialt fellesskap som vi skal ta godt vare på. Det er selve kjernen i Team Møre.

I Norge har vi en godt utviklet digital -infrastruktur, og befolkningen har en svært høy digital kompetanse. -Denne digitale kompetanse har gjort at vi har tatt i bruk løsninger få andre land har vært i stand til. Bank- og finanssektoren er blant de mest digitaliserte -næringene, og sparebankene ligger helt i tet når det gjelder den teknologiske utviklingen. Digitaliseringen fort-setter i høy fart.

I 2022 har vi lansert en rekke nye selvbetjente tjenester, spesielt har det vært gjort et godt stykke -arbeid innenfor finansieringsområdet for personkunde-markedet. Et annet spennende prosjekt er det vi kaller for familiebanken. Første leveranse her er en løsning som gjør det mulig å etablere sparekonto for barna sine på en-to-tre, rett fra mobilen.

Samtidig er det viktig å legge til rette og synli-ggjøre bankens tjenestetilbud for ikke-digitale kunder. -Ifølge en undersøkelse fra Kompetanse Norge er det 120 000 av de over 60 år som ikke bruker internett, og 600 000 som har svake digitale ferdigheter. Nå skal en ny bransjenorm tydeliggjøre hvordan bankene skal møte de ikke-digitale kundene.

Å lytte er å lære

Gjennom vår tette dialog med kundene får vi god kunde-innsikt. I tillegg er undersø-kelser utført av eksterne aktører viktige kilder til innsikt. I april ble kunde-senteret til Sparebanken Møre kåret til Norges beste i kategorien bank, for imponerende fjerde år på rad.  EPSI sin undersøkelse viste også at Sparebanken Møre havnet i øverste sjikt i sin årlige måling av kunde-tilfredshet blant norske bankkunder, og fikk høyest score av alle på spørsmål relatert til bære-kraft og samfunnsansvar for andre år på rad.

Slike resultat gjør oss både stolte og glade, og bekrefter at vi er en relevant og attraktiv bankpartner. Like fullt er vi takknemlige for alle konstruktive innspill som kan bidra til å løfte oss ytter-ligere. Vi setter aldri utviklingsarbeidet vårt på pause.

Alle må bidra til grønn omstilling

Norge har som mål å redusere klimagassutslipp med 50-55 prosent innen 2030 sammenlignet med 1990- nivå, og finansnæringen har en sentral rolle i -dette -ar-beidet. Det er liten tvil om at dette vil kreve en betyde-lig innsats fra oss alle. At alle bidrar, er viktig for oss når det gjelder bankens innsats for å bidra til et mer bærekraftig samfunn.

I 2021 gjorde vi flere grep som kan bidra til å aksele-rere omstillingstakten. I februar 2022 fulgte vi opp med lansering av en bærekraftportal for bedrifter. I portalen finner de skreddersydd informasjon sortert etter bransje, og med den nye portalen ønsker vi å -bidra til at bærekraftsarbeidet blir enklere og mer målrettet for bedriftene. I desember bekreftet Stiftelsen Miljøfyrtårn at Sparebankens Møres hovedkontor har fått godkjent Miljøfyrtårnsertifisering.

Vi har et uttalt mål om å være en pådriver for bære-kraftig utvikling av regionen vår, og som bank kan vi tilrettelegge for at midler og muligheter møtes. Det er et ansvar vi tar på største alvor.

Vi ruster oss for fremtiden

Organisasjonen er verktøyet og folkene er suksess-faktoren og kraften i organisasjonen. For å ruste oss for videre vekst og utvikling har vi gjennom strategi-arbeidet vurdert og evaluert organisasjonen. Dette endte i en omorganisering som har som mål å bygge en enda mer effektiv organisasjon som er fremtidsrettet, markedsdrevet og utviklingsorientert. Den nye -organiseringen vil tre i kraft fra 1. februar 2023.

Med god likviditet, soliditet og ny organisasjon er vi klar for å fortsette den 180 år lange historien. Vår -sterke -regionale tilknytning gir oss fortrinn som vi skal -dyrke, mens sparebankmodellen skaper mulig-heter som vi skal gripe. Dette gjør meg trygg på at også de neste kapitlene i Sparebanken Møres historie skal -fylles med godt innhold og at vi skal fortsette å være en pådriver for skaperglede både i 2023 og årene som kommer.

Trond Lars Nydal

Adm. direktør