
Ikke gå helt i feriemodus, det gjør nemlig ikke svindlerne.
Tenker du at du ikke kommer til å gå på en svindel? Ikke gå i den fellen. Svindlerne intensiverer jakten på nye offer nå i sommermånedene, og alle aldersgrupper er utsatt for én eller flere typer metoder, og tapene? De kan være alt fra små beløp til betydelige summer.
Svindelmetoder å være oppmerksomme på:
«Trygg konto»-svindel: Du blir oppringt av «banken» eller «politiet», som sier at du er i ferd med å bli svindlet og at pengene må overføres til en sikker konto. Denne kontoen disponerer selvfølgelig svindleren.
Svindel med hjemmebesøk: Svindlerne ringer deg og påstår at du har vært utsatt for svindel. De utgir seg for å være politi og sier at en betjent vil komme hjem til deg og hjelpe. Svindleren dukker opp med falsk id og tømmer kontoene dine.
Phishing i alle varianter: Her blir du lurt til lå gi fra deg informasjon som BankID, brukernavn, passord etc. Det skjer gjennom telefonsamtaler, QR-koder, på e-post, ved lenker i sms’er eller på nettsider.
«Hei mamma og pappa»-svindel: Svindleren utgir seg for å være en du kjenner, og ber om økonomisk hjelp via SMS, e-post, sosiale medier eller telefon. De kan si at telefonen deres er ødelagt, og at de nå bruker en annen enhet.
Falske utleieannonser, falske profiler og falske søkeresultater på internett: Svindlere legger f.eks. ut annonser for ferieboliger til gode priser, og når du betaler, viser det seg at boligen allerede er opptatt eller ikke eksisterer. De oppretter falske nettbutikker, og du betaler for varer som aldri dukker opp.

Forholdsregler i sommer:
- Vær oppmerksom - det viktigste budskapet i selvforsvar mot svindel er å være skeptisk!
- Vær forsiktig og tenk før du klikker på lenker, gode tilbud etc. Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, er det trolig det.
- Aldri del kontoinformasjon, BankID-koder eller passord med noen, uansett hvem de utgir seg for å være. Banken vil aldri be om koder eller passord via e-post eller telefon.
- Ikke godkjenn betalinger eller pålogginger du ikke har startet selv eller ikke forstår. Hvis du er usikker, avbryt prosessen.
- Overfør aldri penger til en såkalt "sikker konto" ved påstander om hacket konto. Banken ber aldri om dette.
- Ring banken din og sjekk om det er de som har prøvd å kontakte deg.
- Del informasjon om svindelmetoder, spesielt med eldre. Spredning av kunnskap er effektivt mot svindel.
- Aktiver totrinnsbekreftelse, bytt passord jevnlig og bruk unike passord for forskjellige kontoer.
Les mer: Ta forholdsregler mot svindel
Utsatt for svindel?
Det er fort gjort å bli lurt. Hvis du mistenker svindel, eller ser betalinger på kortet ditt som du ikke kjenner bør du sperre kortet ditt så fort som mulig. Dette kan du gjøre både i mobilbank og nettbank.
Har du gitt fra deg informasjon om kortopplysninger eller BankID må du gjøre det samme. Ring oss, så hjelper vi deg med dette. Vi oppfordrer videre alle kundene våre til å politianmelde svindelsaker. Vi som bank følger også opp enkelthendelser og rapporterer sakene videre.
Les mer : Svindlet eller forsøkt svindlet? Dette bør du gjøre!