Det var ingen overraskelse at også dette året skulle bli preget av koronapandemien. Det verdensomspennende virusutbruddet har ført til vedvarende ringvirkninger for både privatpersoner, næringslivsaktører, nasjoner og verdenssamfunn.

12 nye måneder med viruset har imidlertid gitt oss ny kunnskap og mer erfaring som gir meg sterk framtidstro på både regionen og forretningsmodellen vår. Fra et bankperspektiv er min klare konklusjon at sparebankenes rolle i samfunnet står sterkere enn noen gang.

Et direktenummer unna

Banken har hatt god vekst og positiv utvikling gjennom 2021. Vi har fått rekordmange nye kunder, og har en vekst på 4,3 prosent i personmarkedet og 5,4 prosent i næringslivsmarkedet. Dette gir signal om et godt aktivitetsnivå i regionen vår, samtidig som det bekrefter at mange velger Sparebanken Møre som sin bank.

Det er nærmest et paradoks at vi i tiden med mer fysisk avstand har kommet nærmere hverandre på flere områder. Som bank har vi vært vitne til et regionalt samhold og fellesskap som har vokst seg større og sterkere gjennom perioden, og som har konkretisert seg gjennom et genuint ønske om å slå ring rundt det lokale. Mer enn noen gang har kundene formidlet at de setter pris på at den faste rådgiveren i banken kun er et direktenummer unna. I en periode med usikkerhet har sterk tilstedeværelse, tilgjengelighet og gode relasjoner bidratt til stabilitet og trygghet, både for kundene og oss.

Det er likevel ingen tvil om at perioden har vært utfordrende, og ved utgangen av 2021 opplever mange fortsatt usikkerhet som følge av koronapandemien. Samtidig vitner få konkurser og lave misligholdstall om solide merkevarer, sterke bedriftskulturer, omstillingsdyktige ansatte og fremtidsrettede bedriftsledere i regionen vår. Jeg føler meg også trygg på at banken har vært en god støttespiller og diskusjonspartner for aktørene rundt oss – akkurat slik vi som regional sparebank skal være.

sbm-fjellrekke-021.jpg

Har styrket totaltilbudet

For det er nemlig ikke slik at det er nok å bare være til stede. Konkurransen om bankkundene er tøff, og vi må virkelig levere varene og tilføre verdi for å være førstevalget. I 2021 fikk vi mange nye medarbeidere, og det gleder meg at vi stadig tiltrekker oss skarpe hoder som kan bidra i det kontinuerlige arbeidet vårt med å skape gode kundeopplevelser. Gjennom året gjorde vi flere grep for å bidra til nettopp dette, og vi ser allerede nå at det gir effekt.

Vi startet året med å utvide tjenestetilbudet vårt innen kapitalforvaltning, og kan nå tilby et skreddersydd team til kunder som ønsker rådgivning innen sparing og plassering. Vi har også etablert kundesenteret Næringsbasen, og vi har styrket satsingen vår på eiendomsmegling.

I tillegg har vi lansert en rekke nye digitale funksjoner i nettbank og mobilbank som gjør bankhverdagen enklere for kundene våre. Mindre fysisk kontakt som følge av smitteverntiltak har gjort smart bruk av teknologi mer aktuelt enn noen gang.

Verdifull kundeinnsikt

Utviklingsarbeidet vårt henger tett sammen med kundenes behov, og også her erfarer vi fordelen av en tett relasjon til kundene og god kjennskap til regionen. Det hjelper lite å utvikle ny funksjonalitet og nye tjenester dersom kundene våre egentlig trenger noe helt annet. I løpet av et år får vi mange konstruktive tilbakemeldinger som gir oss nyttig input i hva som er viktig for både privatpersoner og bedrifter i området vårt, og slik kan vi videreutvikle, justere eller forkaste ideer og løsninger.

SBM-kundetilfredshet-21_1.svg

I tillegg til løpende dialog, er også eksterne undersøkelser viktige kilder til innsikt for oss. I april ble kundesenteret til Sparebanken Møre kåret til Norges beste i kategorien bank, for tredje år på rad. Noen måneder senere slo EPSI fast at Sparebanken Møre har de mest fornøyde bedriftskundene i sin årlige måling av kundetilfredshet blant norske bankkunder. Vi havnet i øverste sjikt også blant personmarkedskundene, og fikk høyest score av alle på spørsmål relatert til bærekraft og samfunnsansvar.

Vi er både stolte og glade over slike resultat, som bekrefter at vi er en relevant og attraktiv bankpartner for kundene våre. Like fullt er vi takknemlige for alle konstruktive innspill som kan bidra til å løfte oss ytterligere. Vi setter aldri utviklingsarbeidet vårt på pause.

Grønn omstilling

Denne holdningen er viktig for oss også når det gjelder innsatsen for å bidra til et mer bærekraftig samfunn. Norge har som mål å redusere klimagassutslipp med 50-55 prosent innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå, og finansnæringen har en sentral rolle i dette arbeidet. Det er liten tvil om at dette vil kreve en betydelig innsats fra oss alle, og i fjor gjorde vi flere grep som kan bidra til å akselerere omstillingstakten.

Eksempler er lansering av grønne boliglån og billån med gunstige betingelser, rutiner og systemstøtte for ESG-vurdering av næringslivsengasjementer, integrering av bærekraftshensyn i strategier og policydokumenter og ikke minst et betydelig fokus på intern kompetanseheving og bevisstgjøring.

Vi har et uttalt mål om å være en pådriver for bærekraftig utvikling av regionen vår, og som bank kan vi tilrettelegge for at midler og muligheter møtes. Det er et ansvar vi tar på største alvor.

Overskudd tilfaller regionen

Samfunnsansvaret vårt blir i høyeste grad aktualisert også gjennom arbeidet vårt med tildeling av midler til allmennyttige formål. Tall fra Sparebankforeningen viser at landets sparebanker og sparebankstiftelser delte ut hele 2,3 milliarder kroner til samfunnsnyttige formål i 2020. Dette gjør sparebanknæringen til en av Norges største private bidragsytere innen idrett, kultur og frivillighet.

Sparebankenes tradisjon med å bidra til positiv utvikling av samfunnet vi er en del av strekker seg langt tilbake i tid, og skyldes at deler av bankens kapital tilhører lokalsamfunnet. Hos oss utgjør denne andelen ca. 50 prosent, noe som innebærer at halvparten av bankens utdelte overskudd går tilbake til gode formål i lokalsamfunnet. De siste 10 årene har vi bidratt med godt over 1 milliard kroner til tiltak som skal bygge Nordvestlandet.

Dette har vært mulig som følge av sunn bankdrift, dyktige medarbeidere – og ikke minst det faktum at mange har valgt Sparebanken Møre som sin bankforbindelse. Uten kunder hadde vi ikke skapt resultater, og uten resultater hadde vi ikke hatt overskudd å dele ut.

Det er en sterk og solid bank som står på startstreken til 2022, og som er klar for å fortsette historien. Sterk regional tilknytning gir oss fortrinn som vi skal dyrke, mens sparebankmodellen skaper muligheter som vi skal gripe.

Dette gjør meg trygg på at de neste kapitlene skal fylles med godt innhold også i årene som kommer.

Trond Lars Nydal

Adm. direktør