BankID på mobil

Med BankID på mobil, er telefonen alt du trenger for å identifisere deg og signere. Den er koblet opp mot sim-kortet i telefonen og må før første gangs bruk aktiveres i nettbanken.

Har du problemer med å logge inn med BankID på mobil kan det enten bety at du ikke har aktivert dette, eller at det er utfordringer med teleoperatørs nettverk. 

Feilmeldinger

Her kommer en liste over de mest kjente feilmeldingene på BankID på mobil

Det betyr at vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på det mobilnummeret som er tastet inn. 

Denne feilmeldingen betyr at vi ikke får kontakt med din mobiltelefon. Prøv gjerne å slå telefonen din av og på hvis feilen gjentar seg.

Denne feilen betyr at du trolig har gjort noen endringer med ditt mobilabonnement. Dette kan for eksempel være:

  • Endret mobilnummer
  • Ny teleoperatør
  • Endret adresse hos teleoperatør
  • Dette kan ordnes ved å slette BankID på din mobil og opprette det på nytt i din nettbank eller mobilbank.

Får du denne feilkoden indikerer det en midlertidig feil. Da må du avvente og prøve igjen senere. Tidligst 10 minutter etter sist du fikk feilkoden.

Aktivering av BankID på mobil

For å bestille BankID på mobil må du være innlogget i nettbanken med innlogging som krever kodebrikke. 

Når du er inne velger du "Meny" oppe til høyre. 

BIM1.png


Deretter velger du "BankID på mobil" til høyre i menyen. 

BIM2.png


Under "tilgjengelig for bestilling" velger du "Bestill". Dette selv om du har en aktiv avtale. Den nye vil overskrive denne og aktiveres på rett SIM-kort.

BIM3.png


Følg stegene i prosessen så er bestillingen fullført. Selv om det står en rød melding om at du ikke kan være innlogget via telefon, så er du ikke dette om du har logget inn med kodebrikke. 

BIM4.png