Hjelp til nettbedrift

Her finner du det du trenger for å komme i gang og bruke nettbedrift på en enkel måte.

Tilgang og innlogging

Det kan være flere grunner til at du ikke kommer inn i Nettbedrift:

  1. Du er ikke registrert som bruker
  2. Du har ikke fått tilgang til kontoene

Det er administrator i bedriften som legger til, gir tilgang eller fjerner brukere.
Ta kontakt med administrator i bedriften din for å få hjelp.

Logg inn i Nettbedrift og gå til Meny → Administrasjonspanel → Brukerliste.

Klikk på den aktuelle brukeren, og velg hvilke kontoer og rettigheter brukeren skal ha. Her kan du også fjerne tilgang senere

For at regnskapsfører skal få tilgang, må det signeres en fullmakt. Du kan velge om regnskapsfører bare skal se kontoene, eller om de også skal kunne legge inn og godkjenne betalinger.

Husk: Fullmakten må signeres av den som har signaturrett i Brønnøysundregisteret.

Obs! Det er også mulig å legge regnskapsfører til som vanlig bruker i Nettbedrift. Dette kan administrator gjøre.

Innlogging skjer med BankID.

Hvis du har tilgang, men får feilmelding, kan det være noe galt med BankID-en din. Ta kontakt med banken som har utstedt BankID-en.

Bruker-ID er det samme som personnummeret ditt.

Da har du ikke fått tilgang. Be administrator i bedriften gi deg tilgang til de kontoene du trenger.

Hvis det fortsatt ikke fungerer – ta kontakt med Næringsbasen.

Dette bestiller dere via skjemaet Ny administrasjonsansvarlig

Fyll ut informasjon om både nåværende og ny administrator. Husk å si fra om den gamle administratoren skal erstattes, eller om begge skal stå i brukerlisten.

Konto og kundeforhold

Hvis bedriften har selvbetjent kontoetablering, kan dere opprette konto direkte i Nettbedrift:
Meny → Kontoinformasjon → Ny konto.

Hvis bedriften ikke har denne tjenesten, kan dere bestille den via skjema for selvbetjent kontoetablering.

Alternativt kan dere kontakte Næringsbasen. Da må en signaturberettiget signere med BankID.

Dette må registreres hos Skatteetaten. Når du har fått dokumentasjon tilbake, sender du den til oss.

Du kan sende dokumentet enten på sikker e-post fra nettbedrift, eller til bedrift@sbm.no

Dokumenter og bilag

I nettbedrift, gå til Meny → Post og arkiv → Dokumentarkiv.

Velg periode, kontonummer og kategori for å finne det du trenger.

Kontoutskrifter lages normalt én gang i måneden hvis det har vært bevegelser på kontoen.

Hvis du ikke finner en utskrift, kan den være slått sammen med en annen måned.

Integrasjon og økonomisystem

Send inn skjema for integrasjon/filoverføring.

Her fyller du ut opplysninger om økonomisystemet dere bruker. Da kan vi tilrettelegge Nettbedrift for integrasjon.

Bedrifter kan ikke motta eFaktura slik privatpersoner gjør. Bedrifter mottar i stedet EHF-fakturaer direkte inn i økonomisystemet

RGB står for Regnskapsgodkjente betalinger.
Med RGB kan du godkjenne betalinger direkte i økonomisystemet på en trygg måte, og du slipper å godkjenne betalingsfilene i Nettbedrift i tillegg.

For at RGB skal fungere, må den som godkjenner filen i økonomisystemet også være registrert som bruker i Nettbedrift – med tilgang til betaling og godkjenning.

Informasjon om innbetalinger i en buntsum blir sendt direkte til ditt økonomisystem. Det betyr at du kan se detaljene for innbetalingene der og ikke i Nettbedrift. 

Banken kan ikke sende betalingsfiler-/oppdrag på nytt. Du må opprette og sende filen på nytt fra Nettbedrift eller økonomisystemet.

Betaling og fakturering

Dersom du ønsker å bruke KID når du skal sende ut faktura, så gjøres dette via ditt økonomisystem. Sparebanken Møre tilbyr ikke fakturering med KID direkte fra Nettbedrift.

Kontakt oss
Åpningstid mandag til fredag kl. 08.00 til 16.00