test
Oppstart

Mai 2025: 

I mai flytter vi til midlertidige lokaler og starter byggeprosessen. 

test
Rivearbeid

Mai - oktober 2025:

Frem til sommerferien går arbeidet ut på å fjerne store deler av byggets eksisterende innredning.  Etter sommeren skal konstruksjoner som betong/stål mv. rives. Denne fasen kan forårsake en del støy. Arbeid med riving vil i hovedsak foregå fra mai til oktober.

test
Råbygg

Høst 2025:

Vi starter arbeidet med stålkonstruksjoner og betongarbeid. Arbeidet krever bruk av tungtransport, samt logistikk rundt byggeplass. Det kan bli delvis lange arbeidsdager, og det kan forekomme støyende arbeid. 

test
Fasade

Oktober 2025 - august 2026: 

I oktober starter arbeidet med å etablere bankens nye fasade. Sikring av byggeplassen vil være et viktig punkt, og kran- og stillasarbeid vil foregå. 

test
Innvendig arbeid

2026: 

Største delen av det innvendige arbeidet vil foregå frem mot sommeren 2026. Denne fasen vil medføre en del transport til og fra byggeplass. Høsten 2026 vil byggets tekniske komponenter komme på plass. Bemanning og transport til byggeplass blir da redusert.

test
Innflytting

2027:

Vi flytter inn og åpner bankens nye hovedkontor. 

Her vil du finne løpende oppdateringer gjennom byggeprosessen.

Vi er i midten av november og vi nærmer oss ferdigstillelse av tungrivingen. Arbeidet har tatt noe lengre tid enn opprinnelig planlagt. Det jobbes for øyeblikket med riving av fasaden i plan 2, og starter snart med fasaden i plan 1. Når arbeidet flyttes til plan 1 er vi på gatenivå, og støyen kan derfor oppleves som høyere enn tidligere fordi arbeidet foregår nærmere forbipasserende.

Vi beklager ulempene dette gir for omgivelsene våre. Nå gjenstår kun 1–2 uker med dette arbeidet før støynivået vil reduseres betraktelig.

Månedsrapport BHO - oktober 2025_ rev.jpeg

God november til alle!

1. oktober ble det gjennomslag i den siste etasjen, og lysgården går nå helt ned til første etasje. I etasje for etasje har betongen blitt skjært ut og fjernet, og de første konturene av en lysgård midt i bygget tar nå form. En ny milepæl i prosjektet er nådd!

nyttHK2.jpg

Mot slutten av september startet arbeidet med å rive fasaden. Dette kan føre til noe mer støy enn normalt i kortere perioder, spesielt ved saging av betong. Det jobbes stort sett fra 07-19 på hverdager, og 09-19 på lørdager. 

Vi har startet arbeidet med å åpne opp lysgården og arbeider oss nedover i etasjene. Nå kan vi se Aksla og Fjellstua fra en ny vinkel. Les mer her.



Utvikt til Aksla.jpg

Rehabiliteringsarbeidet ved bankens hovedkontor i Ålesund følger tidsplanen. Nå åpnes gamle rom opp igjen - se bilder fra innsiden.

Harald Torsviksplass vil være riggplass i perioden for rehabiliteringsarbeidet. Arbeidet med å sikre dette området er startet. Skulptur og stein vil bli demontert og lagret på en trygg plass i perioden rehabiliteringen foregår. 

Mandag 19. mai starter arbeidet med rehabiliteringen av bankens hovedkontor. Arbeidet starter først innvendig, men utvendig vil man merke det i form av tilkomst av større biler og byggjerder. 

Torsdag 8. mai blir siste åpningsdag i bankens lokaler i Kipervikgata 6. Fredag 9. mai holder kontoret stengt grunnet flytting. Du kan som alltid nå oss på telefon og e-post, direkte til din rådgiver eller Kundeservice. Avtal gjerne møte med oss på sbm.no/velkommen.

Mandag 12. mai blir første åpningsdag i våre midlertidige lokaler i Parkgata 2, vis-a-vis Husfliden.    

Åpningstider i Parkgata blir som i dag; alle hverdager mellom 10 til 15, og ellers etter avtale med din rådgiver. 

Minibank og nattsafe blir flyttet til Ålesund Storsenter, 1. etasje. Husk at du både kan sette inn og ta ut kontanter på flere butikker i Ålesund sentrum. Les mer om kontant i butikk på sbm.no/kontant

Etter god dialog med Ålesund kommune og Fylkeskonservator ble rammesøknad godkjent 11.03.2025. 

Keiser Wilhelmsgate.JPG
Breeam Excellent
Bærekraftige valg for byggets livsløp

Bankens nye hovedkontor har som mål å sertifiseres til BREEAM Excellent. BREEAM er en sertifiseringsprosess som sikrer gode og bærekraftige valg for hele byggets livsløp. Prosjektet vurderes etter hvor mange positive tiltak som gjøres innenfor kategoriene ledelse, helse og innemiljø, energi, transport, vann, materialer, avfall, arealbruk og økologi, forurensning og innovasjon.

Eksempel på tiltak som gjøres:

  • Energiklasse A
  • Følge EUs taksonomi
  • Gjenbruk av bæresystem
  • Reduksjon av klimagassutslipp. Alle materialer dokumenteres med rett klimagassutslipp (EPD)
  • Bærekraftige innkjøp - vil si at vi skal ettergå innkjøpene våre i alle ledd for å sikre at leverandører og produsenter har de rette iso-sertifiseringene eller andre sertifiseringer
  • Fravær av miljøgifter
  • Økologi - grønt tak

I byggeprosessen jobbes det også for å være en utslippsfri byggeplass. 

Kipervikgata.JPG
Hvorfor rehabilitering?

Dagens hovedkontor har vært utbedret jevnlig gjennom årene, men utfordringer med tekniske system, ventilasjon, varmestyring og energiutnyttelse begrenser mulighetene for å sikre gode arbeidsvilkår og krav til fremtidige arbeidsmetoder. 

Det er mye historie knyttet til kvartalet der banken ligger i dag og vi ønsker fortsatt å være en aktiv del av sentrumspulsen. Derfor rehabiliterer vi fremfor å flytte ut eller bygge nytt. 


Rehabiliteringen i korte trekk: 

  • Rammesøknad ble godkjent av Planutvalget den 18. mars med vilkår før igangsetting
  • Endringene i fasaden gjelder i hovedsak de midtre byggene i kvartalet som ble revet på 1980- og 90-tallet, og som ble erstattet av to sammenbygde kontorbygg
  • Tilpasning av fasadene er gjort i samarbeid med Fylkeskonservatoren og kommunen, med mål om å binde sammen det gamle og det nye
  • Bygningene mot øst (Storgata) er vernet og vil ikke bli direkte berørt av fasadeendringer
  • Fasaden mot Harald Torsviksplass ble ombygget i 2004, og skal heller ikke endres med unntak av en planlagt inngang mot vest
  • En sentral del av den innvendige ombyggingen er å gjenåpne en innebygget bakgård, og gjøre den om til en lysgård med glasstak. Et slikt grep gir luft og dagslys til tidligere innvendige areal, og er en delvis tilbakeføring av kvaliteter i den opprinnelige kvartalsstrukturen. Lysgården vil blant annet være en del av ventearealet for besøkende til banken.

Tilbakemeldinger

Har du spørsmål eller innspill til byggeprosessen kan du sende dette til oss på e-post. Vi svarer deg så raskt vi kan.

Kontakt oss
Åpningstid mandag til fredag kl. 08.00 til 20.00
Ring oss
70 11 30 00