Innlogging
Sperret nettbank
Om din nettbank er sperret, er det som regel fordi du har skrevet inn feil passord for mange ganger.
For å oppheve sperringen må du følge disse stegene:
- Gå til den innloggingen du vanligvis bruker
- Velg "Glemt passord"
- Følger du stegene her vil du få tilsendt nytt passord på enten SMS eller e-post. Blokkeringen på kontoen din blir fjernet i samme slengen slik du skal kunne logge inn på nytt.
Har du brukt denne nylig, eller nettopp bestilt deg ny kodebrikke må vi hjelpe deg med å åpne kontoen din. Ring Kundeservice så hjelper vi deg gjerne.
Sperret mobilbank (app)
Om din mobilbank er sperret så skyldes det som regel at du har tastet inn feil PIN-kode, eller FaceID/TouchID har feilet for mange ganger.
Du må da aktivere appen på nytt, på samme måte som første gang du tok i bruk mobilbanken. Trykk på "Glemt kode?" for å starte aktivering på nytt.
Etter du har reaktivert og satt ny 4-sifret PIN kan du fortsette å bruke mobilbanken som tidligere.
Om du har glemt passordet ditt, kan du enkelt bestille nytt passord selv:
Glemt passord til pålogging med BankID
- Gå til Logg inn
- Velg med "BankID"
- Klikk på "Glemt passord" og følg instruksjonene
NB: Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord via denne løsningen om din BankID er utstedt av oss.
Glemt passord til pålogging uten BankID:
- Gå til Logg inn
- Velg "Uten BankID"
- Legg inn fødsels- og personnummer
- Klikk på "Glemt passord" og følg instruksjonene
Har du nylig bestilt deg nytt passord eller fått ny kodebrikke? Da må vi hjelpe deg med nytt passord. Kontakt Kundeservice, så hjelper vi deg.
Før du setter i gang med innlogging må du sjekke at du har fått følgende:
- Kodebrikke
- Passord til førstegangs innlogging
Mangler du noe? Kontakt Kundeservice, så hjelper vi deg.
Første gang du skal logge inn, må du velge alternativet "Uten BankID"
- Tast inn brukernavn (fødselsnummer eller D-nummer)
- Legg inn passordet du har fått fra oss. Vær obs på små og store bokstaver
- Tast inn det passordet du ønsker å bruke i rutene "nytt passord" og "verifiser nytt passord"
- Tast så inn engangskoden fra kodebrikken din. Den skal være på 6 siffer
Når du er innlogget, og er legitimert med pass eller nasjonalt ID-kort, kan du bestille BankID. Neste gang du logger inn, velger du da "BankID".
Har du mistet kodebrikken, eller det ikke lenger kommer tall når du trykker på knappen, kan vi hjelpe deg med en ny.
Kodebrikke kan kun sendes til din folkeregistrerte adresse. Har du nylig flyttet eller ikke oppholder deg på adressen du bor på, er det lurt at noen du stoler på henter posten slik at kodebrikken ikke havner på avveie.
Kodebrikke må bestilles over telefon, eller via chat/sikker e-post i mobilbanken. Kontakt Kundeservice, så hjelper vi deg gjerne.
Tips! Last ned BankID-appen som et tillegg til den fysiske kodebrikken. Da har du alltid med deg kodebrikken i lomma.
Når du bytter mobil, må du aktivere apper som mobilbank, BankID-appen og Vipps på nytt.